Data-gericht seminarie vroegtijdig schoolverlatenIntern seminarie
Meer dan 14% van de leerlingen verlaat het secundair onderwijs zonder kwalificatie. Het aantal vroegtijdige schoolverlaters zit al enkele jaren in stijgende lijn, op een kleine daling in het coronajaar na. Dat is alarmerend. Tijd dus om vroegtijdig schoolverlaten nog eens in een ruimere context te bekijken en na te gaan over welke data we beschikken. Daarom organiseren we een intern datagericht seminarie over vroegtijdig schoolverlaten.
Programma
Onthaal met koffie
Welkomstwoord
Sessie 1: Een blik op de cijfers vroegtijdig schoolverlaten en afwezigheden
- Administratieve data en EAK-surveydata vroegtijdig schoolverlaten: wat leren we uit deze cijfers? Anton Derks (Departement Onderwijs en Vorming)
- Problematische afwezigheden en definitieve uitsluitingen: wat leren we uit deze cijfers? Nele Schils (Departement Onderwijs en Vorming) en Gil Keppens (Universiteit Tilburg)
Pauze
Sessie 2: Nieuwe beleidsontwikkelingen en de aansluiting op de arbeidsmarkt van alle schoolverlaters
- Nieuwe beleidsontwikkelingen (modernisering en duaal leren) en de cesuur van vroegtijdig schoolverlaten, door Carl Lamote (Departement Onderwijs en Vorming)
- Schoolverlatersrapport VDAB, door Lindsey Marin (VDAB)
Lunchpauze
Sessie 3: Preventieve maatregelen
- Transitietrajecten: evoluties, door Goedele Swillens (Departement Onderwijs en Vorming)
- Cijferrapport NAFT, door Katleen De Rick (Arktos) en Els Meert (Agentschap Opgroeien)
Pauze
Sessie 4: De examencommissie
- Toelichting jaarverslag en cijfers examencommissie, door Liesbeth Merckx (AHOVOKS)
contactpersonen