Recht op leren
Strategische verkenning
Hoe kan onderwijs het recht op leren voor iedereen, van jong tot oud, garanderen? Het is een vraagstuk dat in onze Agenda voor Onderwijsbeleid 2024-2029 al prominent aanwezig was. Dat is gegroeid vanuit de vaststelling dat het recht op leren op verschillende manieren en voor verschillende onderwijsniveaus, onder druk komt te staan. Denk aan capaciteitstekorten, schooluitval, drempels bij overgangen, …
Rond dit vraagstuk wil de Vlaamse Onderwijsraad een thematische lijn uitbouwen, inhoudelijk in de diepte werken tijdens een langere periode en over onderwijsniveaus heen. We hebben ondervonden dat ‘recht op leren’ een vraagstuk is dat mensen in beweging brengt en beroert, zowel in de Vlor als daarbuiten. Een thematische lijn vormt de rode draad doorheen het inhoudelijke werk van de Vlaamse Onderwijsraad gedurende een of twee werkjaren. Het thema komt terug in adviezen, studiedagen, seminaries en publicaties.
We diepen dit thema een jaar lang uit via een strategische verkenning die zal uitmonden in een publicatie. Een strategische verkenning is een instrument dat we gebruiken in de Vlaamse Onderwijsraad, om via bijdragen van verschillende deskundigen een thema grondig uit te diepen en aan kennisopbouw te doen tussen alle leden. Het resultaat van een strategische verkenning bevat geen standpunten van de Vlaamse Onderwijsraad, maar is een stevig onderbouwde bron om in advieswerk mee aan de slag te gaan en de gesprekken in de Vlor te verrijken.
Deze strategische verkenning wordt gecoördineerd door een denkgroep met leden uit de verschillende organisaties, aangevuld met enkele experten, met Imran Uddin (algemeen directeur Associatie KU Leuven) als voorzitter. De denkgroep zal in eerste instantie de vraagstelling uitwerken en legt ze voor aan deskundigen. Daarna maakt de denkgroep ook een synthesetekst op basis van de bijdragen van de deskundigen, en organiseert hij doorheen het traject één of meerdere seminaries of studiedagen.