Studiedag - Een gezondheidsbeleid op school met aandacht voor welbevinden en gelijke kansen

27 april 2012

Wat is het verband tussen gezondheid en (schools) welbevinden? Hoe zit het met het gelijkekansenperspectief? En wat is het belang van participatie in het gezondheidsbeleid op school? Die vragen kwamen aan bod op de studiedag ‘Een gezondheidsbeleid op school met aandacht voor welbevinden en gelijke kansen’.

Lea Maes, de voorzitter van de commissie Gezondheidsbevordering maakte een balans op en blikte vooruit hoe we verder kunnen werken aan gezonde scholen.

Pedro De Bruyckere, lector aan de Arteveldehogeschool, vatte in drie woorden samen hoe we jongeren vandaag kunnen begrijpen en steunen: ‘rust’, ‘samen’ en ‘optimisme’.

Ferre Laevers en Gie Deboutte toonden toe hoe respectievelijk basis- en secundaire scholen kunnen werken aan welbevinden en een geestelijk gezondheidsbeleid. Dimo Kavadias en Patrick Deboosere reflecteerden over de relatietussen gezondheid en gelijke kansen. Parallel aan deze lezing verkenden Gilbert De Ketelare en vertegenwoordigers van ouderkoepels en de scholierenkoepel over participatief gezondheidsbeleid op school.

’s Namiddags konden deelnemers in kleine interactieve groepen de verschillende perspectieven uit de voormiddag met elkaar verbinden onder leiding van experts in procesbegeleiding en/of gezondheidsbevordering op school. Ze wisselden ervaringen en inzichten uit over hoe we gezondheidsbeleid op school in praktijk gestalte geven. Een gemeenschappelijke SWOT-analyse verzamelde aan het eind van elke werkwinkel alle inzichten, vragen en opmerkingen.

De presentaties en de SWOT-analyses kunt u raadplegen op de www.gezondopschool.be.

Bekijk hier het videofragment met de toespraak van onderwijsminister Pascal Smet over het belang van gezondheidsbeleid op school.