Visie op onderwijs
De Vlaamse Onderwijsraad is het overkoepelende adviesorgaan van de Vlaamse overheid inzake onderwijs. In de Vlor is iedereen vertegenwoordigd die betrokken is bij het onderwijs: de ARGO en de koepels van schoolbesturen, de vakorganisaties, de ouderverenigingen, de sociale partners en deskundigen van de administratie en de universiteiten.
De Vlaamse Onderwijsraad had zich enige tijd geleden, mede onder impuls van de toenmalige voorzitter prof. J. Heene, voorgenomen na te denken over de toekomstige rol van het onderwijs en zijn kerntaken. Om deze ambitieuze doelstelling tot een goed einde te brengen, heeft de Onderwijsraad zich grondig voorbereid. Prof. W. Wielemans (KU-Leuven) en prof. D. Van Damme (RUG) schreven een voorbereidend stuk. De Onderwijsraad won ook het advies in van sleutelfiguren uit de diverse maatschappelijke sectoren uit de Vlaamse samenleving. Het standpunt over de toekomstige rol van het onderwijs is op 18 juni 1999 onderschreven door alle onderwijspartners en op die manier een krachtig signaal.
De Onderwijsraad vindt dat de pedagogische opdracht van het onderwijs voorop moet staan. Onderwijs werkt aan de persoonlijkheidsvorming van jongeren zodat ze zich kritisch-creatief kunnen integreren in de samenleving en de cultuur. De integratie omvat minstens drie aspecten: een beroepsleven uitbouwen, zorgtaken opnemen en een maatschappelijk engagement. De Onderwijsraad is van mening dat deze brede opdrachtsomschrijving noodzakelijk is als antwoord op een al te utilitaire of economisch-budgettaire benadering van onderwijs.
De Onderwijsraad omschrijft de opdracht van het onderwijs verder als 'het stichten van gemeenschap gericht op leren'. Onderwijs is immers ook een sociale ervaring waarin de jongere kan ontdekken, sociale relaties leren uitbouwen en een sociale redzaamheid ontwikkelen. Dit kan niet helemaal vervangen worden door afstandsleren.
Andere kerntaken van het onderwijs zijn:
Download hier het volledige advies