Studiedag - Time-out in het buitengewoon basisonderwijs

Op 31 maart 2015 verzamelden zo'n 200 deelnemers om inspiratie op te doen voor het omgaan met gedragsproblemen in het buitengewoon basisonderwijs.

Annemie Jennes situeerde hoe een werkgroep binnen de Vlor aan de slag ging met het thema van time-out in het buitengewoon basisonderwijs en stelde het praktijkboek voor dat daaruit resulteerde.

Tine Gheysen (VCLB) schetste ICF-CY als kader voor de doelgroepbeschrijving voor time-out. Via enkele stellingen deed pedagogisch begeleider Jan Decuypere (GO!) het publiek nadenken over de rol van de leraar in time-out.

In de namiddag konden de deelnemers inspiratie opdoen vanuit enkele praktijkvoorbeelden:

  • De Vinderij, Lokeren: 'De Halte' als opstap naar conflicthantering
  • De Sassepoort, Gent: Institutionele pedagogiek (freinet) als alternatief voor time-out
  • De Leerexpert, Antwerpen: Registratie van time-out als basis voor een evidence-based beleid
  • De Kindervriend, Rollegem: De implementatie van de visie van Došen
  • MPI De Kaproenen, Brugge: Nieuwe autoriteit
  • 't Vestje, Lier: Cognitief trainingsprogramma ‘Bright Start’