Advies over praktijkgericht onderwijsonderzoek: bouwstenen voor een stimulerend beleid
In 2010 deed de Vlor aanbevelingen voor een beleid dat praktijkgericht onderwijsonderzoek stimuleert. Omdat met dat advies weinig tot niets is gebeurd, brengt de Vlor het opnieuw onder de aandacht van de minister: het is tijd voor praktijkgericht onderwijsonderzoek. De raad kijkt dan ook uit naar de aangekondigde conceptnota.
Praktijkgericht onderwijsonderzoek is onderzoek over, voor en met de praktijk. Het advies gaat in op de rol van de betrokken actoren: leraren en schoolteams, docenten en onderzoekers van hogescholen en universiteiten incl. lerarenopleiders, pedagogische begeleidingsdiensten en andere intermediairen.
De overheid moet het praktijkgericht onderwijsonderzoek en het gebruik ervan stimuleren en faciliteren. Dat kan ze in de eerste plaats doen door te garanderen dat de voorwaarden om praktijkgericht onderwijsonderzoek alle kansen te geven, vervuld zijn:
Download hier het volledige advies
- Tijd en ruimte voor haalbaarheid en kwaliteit;
- Aandacht voor draagvlak, dynamiek, duurzaamheid en eigenaarschap;
- Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling als referentiekader;
- Resultaten zichtbaar en maximaal ontsluiten;
- Over de grenzen heen kijken;
- Kleinschalige experimentele samenwerkingsprojecten mogelijk maken;
- Extra impulsen voor vakdidactisch onderzoek;
- Kwaliteit van het praktijkgericht onderwijsonderzoek bewaken;
- Structureel overleg tussen onderzoekers en practici.