Advies over de themazetting van het onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek - oproep 2011
Ook dit jaar bracht de Vlor proactief een advies uit over de mogelijke thema’s voor het onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (OBPWO). De focus in dit advies ligt op beleidsgerichte thema’s.
Prioritaire thema’s
In reactie op een vorig Vlor-advies vroeg de minister de Vlor om prioriteiten aan te duiden in de themazetting. Thema’s uit vorige adviezen blijven belangrijk – maar de 10 thema’s die de Vlor met prioriteit wil opgenomen zien in de volgende oproep zijn:
- De relatie tussen welbevinden van leerlingen en schoolprestaties;
- Wetenschappelijke evaluatie van het nieuwe inschrijvingsbeleid;
- Kwalitatief onderzoek over het verband armoede en onderwijs;
- De evolutie van het aantal kinderen (en jongeren) met een attest buitengewoon onderwijs en mogelijke verklaringsmodellen;
- Onderzoek naar de onderwijskundige vormgeving van algemene vorming in een hervormd secundair onderwijs;
- De problematiek van de studiekeuze naar het hoger onderwijs en het hoger beroepsonderwijs:
- De impact van structurele instellingskenmerken op instroom en slaagkansen in het hoger onderwijs;
- Evaluatie van projecten op het vlak van de ondersteuning van de studiekeuze;
- Impact van flexibilisering van het hoger onderwijs op studiekeuze.
- Mobiliteit van studenten en staf in het hoger onderwijs;
- Evaluatie van studentenparticipatie in het hoger onderwijs;
- Onderzoek naar ongekwalificeerde uitstroom en tweedekansleerwegen;
- Hoe kan het beleid rond levenslang en levensbreed leren maximale educatieve kansen scheppen voor ouderen?
Ook aandacht voor:
Daarnaast vraagt de Vlor ook aandacht voor een tijdige planning en uitvoering van beleidsevaluatieonderzoek en voor openliggende kansen voor het praktijkgericht onderwijsonderzoek door:
- een overlegplatform met stakeholders uit onderwijs en onderzoek (visieontwikkeling, strategische onderzoeksagenda voor praktijkgericht onderwijsonderzoek);
- een praktijkgericht onderwijsonderzoeksportaalsite;
- pilootonderzoeksprojecten met interactie tussen onderzoekers en practici;
- impulsen voor vakdidactisch onderzoek.
Tenslotte pleit de Vlor voor een sterkere rol voor de strategische adviesraden in de nieuwe generatie steunpunten voor beleidsrelevant onderzoek.